Trends op sociale media om in de gaten te houden

Sociale media is continu in beweging. Blijf jij steeds op de hoogte van alle nieuwe trends? En nog belangrijker: speel jij erop in? Well, you should! Want enkel zo kan jij je bedrijf online laten knallen. Om het alvast een béétje makkelijker te maken hebben wij deze handy dandy lijst met de belangrijkste trends opgesteld, inclusief een woordje uitleg of course. Zo kan jij al meteen aan de slag. Are you ready for this?

Be bold and honest!

Authenticiteit wint! Keep that in mind. Klanten worden niet meer getriggerd door gladde verkooppraatjes online. Ze zijn net op zoek naar eerlijke verhalen waardoor ze een band voelen met het merk. Eerlijke mensen en verhalen zijn wat ervoor zorgt dat klanten jouw brand gaan vertrouwen. Wist jij dat meer dan 70% van de consumenten het verhaal willen horen achter het merk? Time to get up and personal!

Kort en krachtig will do the trick

De nieuwe generaties worden al jaar en dag overspoeld door content uit alle hoeken. Het is onmogelijk om al die info te verwerken, automatisch worden bepaalde prikkels dan ook gewoonweg afgeblokt. Wil je de kans vergroten dat jouw content toch geconsumeerd wordt? Make it snackable! Content die straight to the point is, dat is waar we naar op zoek gaan. Zorg ervoor dat je teksten snel scanbaar zijn zodat de lezer snel te weten kan komen of de content iets voor hem of haar is. Wil je je klanten gaan informeren over 5 verschillende producten in een video? Maak dan geen ellenlange video, maar spreid de punten over 5 video’s! Vaak gaan netwerken gaan werken met een shortform format waarbij je clipjes maximum 15 seconden lang kunnen zijn. Dit brengt ons bij trend ‘número tres’!

Video didn’t only kill the radio star

Rest in peace: copy! De populariteit van video blijft stijgen. Reden? Same as above. Makkelijk verteerbare content die straith to the point de consument iets bijbrengt krijgt de voorkeur. Tekst past niet in dat plaatje. Daarbovenop komt dan ook nog eens dat video meer interactie oplevert, zeker wanneer je als creator zélf achter de camera kruipt om je verhaal te doen. Het zijn niet enkel wij, de socialmediagebruikers, die de voorkeur geven aan film. Ook de sociale netwerken zélf hebben deze shift natuurlijk al gezien, en hebben er dus voor gezorgd dat het algoritme ook vaker de voorkeur geeft aan videobased content!

Ondertiteling is key

Je kent het wel, je zit op de trein - misschien wel op weg naar het werk – en opeens komt er een filmpje voorbij dat je wel interessant lijkt. Geluid afspelen is op dit moment geen optie, dus wat doe je dan? Wegklikken natuurlijk! Oh no, wat een gemiste kans! Op dat moment heb je als bedrijf een persoon weten te bereiken en ergens ook wel te triggeren, maar omdat hij of zij niet de info krijgt die nodig is op dat moment haakt hij af. Zorg voor ondertiteling op je video’s! Op die manier geef je de kernboodschap mee waardoor de kijker toch begrijpt waarover het gaat. Ideaal!

Slide into the DM’s

Steeds meer bedrijven zetten in op directe communicatie met hun klanten, en terecht! Persoonlijke service verlenen is iets wat blijft hangen en waarover gepraat wordt met vrienden en familie. Een direct berichtje om te vragen of alles in orde was wordt meer geapprecieerd dan een simpele “like” op hun post! Keep in mind: een direct berichtje sturen naar klanten om te vragen of ze tevreden waren over jouw product of dienst mag, een commercieel bericht mag niet! Dus ga geen berichtjes sturen met de boodschap “Goeiemiddag, deze week 20% korting op alle broodjes”.

Shop ‘till you drop

Shoppen via sociale media is populair, en dan vooral op Instagram! Verkoop jij producten? Dan moet je Instagram shopping hebben. Creëer een ‘Instagram worthy setting’ waarin jouw producten in de spotlight staan en tag de producten die je verkoopt. Heeft iemand interesse? Dan kan die persoon meteen doorklikken naar de productpagina en jouw product kopen! Extra plus? Het is volledig gratis! Wil jij meer weten over Instagram Shopping? Lees dan zeker onze blog waarin we je helemaal overtuigen van de vele voordelen!

Conclusie

Dat waren ze, alle trends waar je meteen op kunt inspelen om jouw merk te laten knallen online! Weet je niet zo goed hoe je hier nu het best mee begint? We get it! Wel, goed nieuws. Want wij helpen jou graag! Boek een belafspraak met een social hippo die jou met veel plezier een antwoord geeft op al jouw vragen.