Wie zoekt die vindt: tone of voice

Nee, we zijn er niet om je Frans op te frissen, maar er is een Frans gezegde dat luidt: “c’est la ton qui fait la musique”. We helpen je een handje, in het Nederlands: “het hangt af hoe het gezegd wordt”. Hoe iets gezegd wordt en de manier waarop, zijn net zo belangrijk als de boodschap zelf. Hello tone of voice! Jouw bedrijf heeft niet enkel een gezicht nodig, maar ook een stem! Hoe vind je die stem dan precies? Samen gaan we op speurtocht!

Waar staat jouw bedrijf voor?

Laten we beginnen bij het begin: wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? De kernwaarden zijn het grote uitgangspunt wanneer een klant besluit dat jouw bedrijf of merk een bijdrage kan bieden aan zijn of haar leven. Communiceren in de lijnen van de values is dan ook key!

Is het de bedoeling om jouw klant te informeren? Of wil je net gaan inspireren? Get a coffee, en beantwoord volgende vragen zo zorgvuldig mogelijk:

  • Waarom bestaat jouw bedrijf?
  • Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie?

Who are you writing for?

Nu we de norms and values van jouw bedrijf op papier hebben, kunnen we eens een kijkje nemen wie jouw doelgroep precies is! Hoe wil je doelgroep aangesproken worden en hoe kan je hen het best bereiken? Door een buyer persona op te stellen geef je een gezicht aan je doelgroep. Denk aan geslacht, leeftijd, opleiding, hobby’s, enzovoort! Hoe specifieker je gaat, hoe duidelijker wordt op welke manier jouw groep aangesproken wil worden!

Analyseer bestaande content

Het is niet altijd mogelijk, maar als het kan raden we deze stap zeker aan! Snuffel eens door socialmediaposts, blogposts en nieuwsbrieven die al even online staan! Door je arendsogen over deze teksten te laten glijden zul je al snel te weten komen wat goed scoort en wat niet. Als het goed zit vind je een rode draad waarin je de kernwaarden terugvindt.

Let’s get started

We came this far! Nu is het tijd om al die verzamelde info samen te leggen en een duidelijke tone of voice te bepalen. Laat je persoonlijkheid stralen in je teksten. Is één van jouw kernwaardes om de medische sector te informeren? Dan kan een formele toon, waarbij je moeilijkere woorden gebruikt die in de sector thuishoren werken. Ben jij de eigenaar van een trendy, vegan lunchplek? Dan is een informele copy waarin jongerentaal verworven zit misschien wel de richting voor jou.

Wij zouden geen social hippo’s zijn mochten we niet nog een extra tip voor jou hebben: schrijf regels rond de tone of voice op in guidelines. Op die manier is het makkelijk voor anderen (wanneer dat nodig zou zijn) om makkelijker in de juiste tone of voice te rollen.

Conclusie

Door een one-of-a-kind tone of voice te bouwen laat je zien wie je bent en waar je voor staat. Your voice needs to be heard. Op die manier bouw je vertrouwen op met je publiek, op voorwaarde dat je die tone of voice consequent en langdurig gebruikt.
Weet je zelf niet welke tone of voice je wilt gebruiken in de copy van jouw posts, nieuwsbrieven of blogs? Wij helpen je met veel plezier! Vraag gerust een belafspraakje aan, één van onze social hippo’s beantwoordt met veel plezier jouw vragen!