The story behind Social Hippo

Al meer dan 2 jaar helpen we bedrijven en ondernemers met het beheren van hun social media kanalen – en ondertussen zijn onze diensten al heel wat uitgebreid. Onze naam klinkt je dan misschien ook niet onbekend in de oren. Heb jij je ooit al eens afgevraagd hoe Social Hippo is ontstaan? Waar het allemaal begon, waarom én vooral: wat de bedoeling was?

We namen de tijd om even samen te zitten voor een kort gesprek met Judy, onze trotse oprichtster. Zij stampte samen met haar echtgenoot, Michael, het bedrijf van nul uit de grond en bouwde het op tot het groeiende, dynamische bedrijf dat we vandaag kennen. We geven je haar exclusieve kijk op het succesverhaal van Social Hippo mee:

“Voor ik met Social Hippo begon, werkte ik 10 jaar lang als marketing manager voor een bedrijf. Ik merkte toen al dat de vraag naar digitalisering enorm was gestegen. De vraag, maar vooral ook de nood. Op dat moment stonden we op een punt waar dit nog niet voldoende uitgewerkt was in België. Dus ik begon na mijn werkuren - samen met mijn man Michael - andere bedrijven en ondernemers te helpen bij hun digitaliseringsprocessen. Het ging toen vooral om websites, branding, het ontwerpen van visitekaartjes en flyers,… en uiteraard social media. Eigenlijk alles wat te maken had met professioneel voor de dag komen en digitaliseren.

Op een dag – en omdat we ook steeds meer vraag kregen – beslisten we om een sprong in het diepe te maken. Het was absoluut geen gemakkelijke beslissing, maar we waren vastberaden: we gaven allebei onze vaste job op en we richtten ons bedrijf op. Een keuze waar we tot op heden nog geen spijt van hebben gehad, een keuze die ons heeft gebracht tot waar we nu staan.

Bij de oprichting van Social Hippo, lag onze voornaamste focus op het beheren van social media voor andere ondernemers. Onze reden? We vonden dat er op dat moment onvoldoende partners waren in Vlaanderen die zich daarmee bezighielden.

Het duurde niet lang voor we al op ons eerste probleem stootten: de offertes die we maakten, lagen vaak te hoog voor de ondernemers. Ze hadden blijkbaar andere verwachtingen, een ander beeld van wat het beheren van social media precies inhield en jammer genoeg beseften ze ook niet hoeveel tijd dit in beslag kon nemen. Velen van hen hadden ook het budget er niet voor. Jammer, want het waren nét die kleine ondernemers en startende bedrijven die het dubbel zo hard nodig hadden. Niet enkel door gebrek aan tijd en kennis, maar ook omdat het voor hen cruciale momenten waren om aanwezig én actief te zijn op social media.

We kenden het probleem, dus het was aan ons om met een oplossing op de proppen te komen. We gingen nadenken: er moest een manier zijn om ons proces eenvoudiger te maken. Automatischer, efficiënter en minder tijdrovend. Zodat we de prijs konden drukken voor onze eindklanten. We hadden een duidelijk doel voor ogen en we gingen op zoek naar een laagdrempelige en vooral betaalbare oplossing: helpen digitaliseren door… te digitaliseren! Michael was toen al – en is nog steeds – een geweldig IT-talent. Zo zijn we erin geslaagd om heel wat interne processen te automatiseren: eigen software tools, maar ook koppelingen met bestaande tools. We ontwikkelden ook een systeem om efficiënt en kort op de bal te kunnen spelen op het vlak van communicatie, planning en publicatie. Vanaf dat moment werkten we semi-automatisch en dit had – zoals verwacht – een positieve invloed op onze prijzen.

We hadden een specifiek concept voor ogen en daar speelde een online aanpak ook een erg grote rol in. Wij zagen het zo: ondernemers hebben overdag geen tijd en willen liefst ’s avonds vanuit hun zetel een social media bureau onder de arm nemen. Geen tien intake gesprekken en ellenlange meetings om noden en behoeftes met elkaar af te stemmen. Wat we wel zouden garanderen? Een snelle opstart, een laagdrempelige vorm van communicatie en de mogelijkheid om zélf online pakketten samen te stellen op basis van wat elke individuele ondernemer op dat moment nodig heeft.

Alle positieve feedback en het groeiende aantal klanten, maakten het al snel duidelijk: we hadden onze succesformule voor Social Hippo gevonden.

Vandaag – meer dan twee jaar, zes werknemers en een nieuwe werklocatie later – zijn we meer dan ooit overtuigd dat ons bedrijf een meerwaarde kan betekenen voor zoveel andere ondernemers. Het mooie aan ons concept? Het is flexibel en modulair. Onze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar, je kan even pauzeren als je sluit of als het wat kalmer is én je kan alles zelf kiezen en samenstellen. Op welke social media platformen wil je posten? Wil je campagnes? Welk budget wil je eraan besteden? Deze maand meer posts of minder? Alles kan met slechts enkele muisklikken aangepast worden in ons online portaal. Of je vraagt het gewoon even via WhatsApp aan je social media manager!

Nog iets wat we erg belangrijk vinden: toegankelijkheid. Wij weten als geen ander dat ondernemers het tijdens de werkuren ontzettend druk hebben, daarom is onze WhatsApp 24/7 toegankelijk. Onze klanten kunnen letterlijk op elk moment van de dag leuke ideeën doorsturen of vragen stellen. Wanneer het hén uitkomt. Zo zetten we in op een leuke communicatie om onze klanten beter te leren kennen op een eenvoudige en laagdrempelige manier. Online staat helemaal niet gelijk aan afstandelijk. We gaan voor een persoonlijke benadering, maar met het gemak van een online aanpak.

Bovendien hebben we enkele maanden geleden onze diensten uitgebreid. Ondernemers kunnen nu ook bij ons terecht voor het opmaken en versturen van newsletters, het schrijven en publiceren van blogposts en het opzetten en opvolgen van ads op Google en social media.

Dat alles - en de zekerheid dat het betaalbaar blijft - maand na maand, is wat ons zo’n aantrekkelijke partner maakt voor andere bedrijven.

Of we het altijd even gemakkelijk hadden? Absoluut niet. Net zoals elke start-up, hebben wij ook heel wat hindernissen overwonnen. Binnen de software ontwikkeling, maar ook bij de uitrol van ons concept, het verwerven van bekendheid en het zoeken van de juiste mensen om mee samen te werken. Als jong koppel en startende ondernemers, hadden we ook helemaal geen kapitaal voor handen. Het was - en is soms nog steeds - een zware en moeilijke weg, maar we zijn blij en vooral trots dat we al na twee jaar op dit punt gekomen zijn. We hadden nooit durven dromen dat we op zo’n korte periode al zoveel zouden groeien als bedrijf. We zijn ook erg dankbaar en ontzettend blij met ons huidige team. We geloven erin dat we nog heel veel uit ons bedrijf kunnen halen én we zijn er ook van overtuigd dat er nog zoveel andere bedrijven zijn die we kunnen helpen met hun social media en zo, op hun beurt, kunnen laten groeien.

Elke dag brengt uitdagingen met zich mee, maar we zijn meer dan ooit gemotiveerd om er helemaal voor te gaan en 100% te knallen. Binnenkort hebben we ook nog heel spannend nieuws om met de wereld te delen, maar dat houden we voorlopig nog heel even voor onszelf.”