Hoe maak je de perfecte social media foto?

Never judge a book by its cover… Het is een cliché uitspraak die iedereen wel kent. Maar toch doen we het allemaal (on)bewust! Vaak heb je maar enkele seconden nodig om te weten of je een social media post wil verder lezen of niet. Maar door wat word je dan getriggerd? Is het de eerste zin, het zien van een bepaalde emoji of de leuke hashtags? Hoe belangrijk al deze elementen ook zijn voor een goede social media post, het beeld bepaalt of jij blijft hangen… of als je doorgaat met scrollen. Een foto trekt aandacht. Een goede foto houdt die aandacht vast. En dat is natuurlijk precies wat je als bedrijf wil! Maar hoe maak je nu een goede foto voor social media? Ga je inzoomen? En vanuit welk perspectief neem je de foto? Wij geven je de do's & don'ts mee voor de perfecte social media foto!

MAKE IT PERSONAL.

Gezichten maken een foto persoonlijker. Zo leert je doelpubliek je bedrijf beter kennen! Door gebruik te maken van 'een gezicht' ontwikkel je een band en soms zelfs een vertrouwensrelatie met je potentiële klanten. En dat is natuurlijk precies de bedoeling!
Do: Maak duidelijke foto's van de gezichten van gemotiveerde werknemers of tevreden klanten.
Don't: Laat foto's van mensen waarvan het gezicht niet zichtbaar is liever achterwege. Zo voorkom je dat het lijkt alsof je iets te verbergen hebt.

TIME TO HIGHLIGHT!

Waarover gaat je post? Wat wil je precies in de spotlight zetten? Zorg ervoor dat je een duidelijke focus legt en dat er geen afleidingen zijn. Tenzij je een sfeerbeeld wil creëeren, hoeft dat leuke plantje er echt niet bij te staan! Let dus goed op elk detail.
Do: Neem een foto met een duidelijke main focus, zonder andere rondslingerende voorwerpen.
Don't: Plaats geen onnodige 'decoratie' rond hetgeen dat je in de picture wil zetten.

HELLO, SUNSHINE!

Het is logisch, maar zo belangrijk: natuurlijke lichtinval! De mooiste foto's worden niet voor niets buiten gemaakt. Is het toch te donker? Je kan nog steeds bijlichten of beter nog… Maak gebruik van de belichtingsfunctie van je smartphone! Dat doe je door zacht op het scherm te tikken wanneer je camera ergens op gericht staat.
Do: Maak je foto op een plaats waar het meeste natuurlijke licht binnenvalt. Zorg ook dat de schaduwen niet storend zijn!
Don't: Post nooit een donkere of slechtbelichte foto!

SHARP OR BLURRY?

Scherp! Altijd scherp! Er is niets zo onprofessioneel als een wazige foto. Daarom is het ook belangrijk dat je elke foto maakt met een goed toestel. Mag het een smartphone zijn? Zeker! De camera's van goede smartphones werken tegenwoordig uitstekend!
Do: Houd je toestel zo stil mogelijk om de foto te nemen. Fotografeer je mensen? Zorg dan dat ze mooi stil poseren!
Don't: Foto's nemen van een bewegend object of zelf bewegen terwijl je fotografeert is geen goed idee!

LANDSCAPE OVER PORTRAIT.

Twijfel je over hoe je de camera het best houdt? De meeste foto's komen mooier uit in landscape, horizontaal dus. Een verticale foto past bijna nooit op het scherm van een smartphone, waardoor mensen moeten scrollen om de volledige afbeelding te zien.
Do: Plaats foto's in landscape op je social media platformen voor het beste resultaat.
Don't: Neem zo weinig mogelijk foto's in portret, tenzij het niet anders kan.

BE ONE OF A KIND.

Wil je als bedrijf opvallen? Dan moet je natuurlijk origineel zijn. De inhoud van je foto speelt hier uiteraard een grote rol in, maar ook met de compositie kun je gaan spelen. Alles centraliseren is zeker geen must, integendeel zelfs. Heb je een iPhone? Dan kun je een grid toevoegen: een soort raster met lijnen op je smartphone. Deze tool is heel handig om ervoor te zorgen dat je steeds een rechte foto maakt, maar ook om compositieregels te volgen, zoals de 'rule of thirds'.
Do: Speel met de compositie. Plaats je main focus eens aan de zijkant van de foto en controleer of het mooi uitkomt.
Don't: Overdrijven! De inhoud van je foto moet natuurlijk nog steeds duidelijk zichtbaar zijn én benadrukt worden.

THINK OUTSIDE THE BOX.

Kom uit je comfortzone! Je hoeft niet elke foto vanuit hetzelfde perspectief te nemen. Speel met de perspectieven! Misschien is het wel leuk als je de foto eens van bovenaf trekt? Maar denk daarbij goed na: welk gevoel wil je dat de foto opwekt?
Do: Experimenteer met perspectieven!
Don't: Gebruik niet zomaar eender welk perspectief, maar denk goed na over het totaalplaatje: een foto vanuit kikkerperspectief laat iets sterk en machtig overkomen terwijl vogelperspectief er dan weer voor zorgt dat je onderwerp net open en gevoelig overkomt.

PICTURE PERFECT!

Nu ben je helemaal klaar om de perfecte social media foto te maken!
Ga meteen aan de slag met al je nieuwe kennis en neem voor je volgende post op Facebook, Instagram, LinkedIn,… een prachtige foto die de aandacht trekt van elke volger! Wij zijn heel benieuwd naar het resultaat, dus tag ons zeker!

Heb je geen inspiratie? Pinterest is een heel leuk platform om je te laten inspireren, maar blijf wél origineel!